YSo6 1171

Historien börjar redan 1964 när YBo6 1022 byggdes om till YSo6 1022 för inspektionsändamål i södra Sverige. 
De norrländska bandistrikten insåg att detta skulle vara en alldeles lämplig fordonstyp även för dem. 

1967 fick man tillstånd att bygga om två motorvagnar till YSo6 efter samma princip. Valet föll på YBo7 1171 och 1179. Vagnarna tömdes på inredning, mellanväggen monterades bort och ersatter av en vikvägg av galon.
Värmesystemet, tidigare luftburet, ersattes med ett nytt vattenburet, med element i resandeutrymmet. I B-kupen byggdes ett litet pentry, med det mest elementära för inpektionsresornas trivsel, såsom ett litet gasol-kök, vask etc. En mycket nogrann specifikation på utrustningen upprättades där det angavs att det skulle finna t ex 12 vita kaffekoppar med fat, skedar etc.

Inredningen bestod av ett konferensbord med tio stolar i B-kupén samt 6 st fåtöljer och 2 små bord i A-kupén. Fåtöljerna kom från vagnar av litt Ao14 som kläddes om i röd-svart-randig moquette, av Y6 typ. Man byggde en garderob mittemot toaletten med låsbar dörr och klädhängare. Kronan på verket var att golvet i resandeutrymmet försågs med heltäckningsmatta. I B-hytten monterades två gasolflaskor till pentryt, som också försågs med en vattentank. Vagnen var fortfarande gul-orange vilket den förblev till Banverket tog över den 1988. 1994 målades den blå och vit. Vagnen har byggts om i omgångar. Bl a har man byggt om inredningen och bytt värmesystem eftersom man hade problem med luft i kylvattnet till motorn. Senare försågs vagnen med en Scania DS9-motor med tillhörande utanpåliggande avgassystem.

Vagnen fick till att börja med littera YSo6 1171 men i samband med omlittereringarna 1970 byttes detta till YS 1171. I samband med överföringar till tjänstevagn 1972 omlittererades den igen till Qgm 0038 för att slutligen ca 1994 bli PMV 0038.

Vagnen tillhörde fram till ca 1986 chefen för marknadsregionen. i Sundsvall, därefter Banavdelningen till slut överfördes den till Banverket fr o m 88-07-01. 1994 målades vagnen blå och vit, varpå den i folkmun kom att kallas konsumvagnen.

Levererad 1958, som YBo7 1171
Byggd av ASJ Linköping
Axelföljd B´ 2´
Antal sittplatser Se beskrivning
Motor (Scania-Vabis D815 (145 kW, 200 hk))
Växellåda Wilson R11B (5-vxl)
Längd 17550 mm
Bredd 3100 mm
Boggieavstånd 10700 mm
Hjulbas i boggie 2000 mm
Hjuldiameter 676 mm
Tjänstevikt 19 ton
Sth 115 km/h
Omlittrering 1967: YSo6 1171  1970: YS 1171  
1972 Qgm 0038   1994 PMV 0038
ATC Nej
Boggiereviderad Ja, 1999, av CV Örebro
Bilder:
Transporten, ett bildreportage Foto: Anders Johansson >>>
Projektet i framtiden >>>

   Ritning >>>