Inlandsbanan norrut


100-årsjubileum?
 

Nej, riktigt så hög ålder har inte SMoK uppnått ännu. Men under 2018 fyller vi 40 år samtidigt som Svenska Järnvägsklubben (SJK) fyller 60 år. Tanken har därför kommit upp att vi skulle göra ett gemensamt arrangemang för att fira att vi tillsammans fyller 100!
Samtidigt nådde oss signaler om att det finns långt gångna planer på att genomföra en omfattande upprustning av Inlandsbanan med hjälp av externa finansiärer. Mer om detta kan den intresserade läsa på webbplatsen inlandslanken.se.
Om detta går i lås kommer Inlandsbanan att stängas helt i slutet av sommaren 2018 och vara avstängd flera år framåt. Efter upprustningen kan man vänta sig att banan har fått en helt annan karaktär.
Därför planerar SMoK i samarbete med SJK en inlandsbaneresa under sommaren 2018 med SMoK:s dieselmotorvagnar. Planeringen befinner sig ännu i sin linda, men det kommer att annonseras två separata resor, en nordgående där vi åker hela Inlandsbanan från Mora till Gällivare och en sydgående där vi kör från Gällivare till Storuman, tvärbanan ner till Umeå och vidare söderut på stambanan genom övre Norrland till Ånge och därefter via Sundsvall och Ostkustbanan till Gävle. Givetvis kommer det även att vara möjligt att anmäla sig på båda resorna för den som vill åka motorvagn tur och retur.
Utförligare annons kommer att läggas ut på SMoK:s webbplats då priserna är fastställda och även i Motorvagnen nr 1/2018. Det går också att lämna en icke bindande intresseanmälan till
resor@smok.nu eller per telefon 073 - 944 11 77, så skickar vi informationen när den är klar.
Resan kommer att genomföras under förutsättning att tillräckligt många anmäler sig.

I dagsläget ser det preliminära programmet ut så här:


 

Norrut 6-12 juli

Dag 1, Alvesta –Mora
Vi lämnar Alvesta vid 7-tiden och kör via Nässjö – Mjölby – Hallsberg – Ludvika – Borlänge till Mora. Möjlighet finns att ansluta under vägen, t.ex. efter lunchuppehållet i Örebro.

 

Dag 2, Mora – Östersund
Avgång norrut efter frukosten mot Sveg där vi tar lunchuppehåll och därefter vidare till Östersund. Det är inlagt gott om extra körtid för fotouppehåll.

 

Dag 3, runt Östersund
Denna dag är servicedag för fordonen. Medan de får sin översyn planerar vi en bussrundtur runt Storsjön med stopp vid Locknekratern Meteoritcenter i Ångsta och besök på Hoverberget norr om Svenstavik med Hoverbergsgrottan samt en tur med ångaren Östersund från dess hemmahamn Arvesund tillbaks till Östersund.

 

Dag 4, Östersund – Vilhelmina
Efter frukost fortsätter vi norrut till Ulriksfors där vi växlar till Strömsund. Efter lunch där fortsätter vi vidare till Vilhelmina.

 

Dag 5, Vilhelmina – Arvidsjaur
Vi lämnar Vilhelmina mot Sorsele där vi tar ett längre lunchuppehåll och eventuellt anordnar någon kringaktivitet innan vi fortsätter mot Arvidsjaur.

 

Dag 6, Arvidsjaur – Jokkmokk
Denna dag har vi extra gott om tid för fotouppehåll vid intressanta platser som kommer att radikalt ändra karaktär om banupprustningsplanerna blir verklighet. Vi kommer också att göra ett stopp i Moskosel för tågmöte, vilket innebär att det blir tid för ett snabbt besök på rallarmuseet där.

 

Dag 7, Jokkmokk – Gällivare
Vi avslutar den nordgående resan, och som vanligt finns gott om tid för fotouppehåll. Lunch i Porjus innan vi anländer Gällivare vid 18-tiden i god tid för att hinna med nattåget söderut.

 

 

 

 

Sidan uppdaterades senast 17-01-2018