UF6 2051

Det byggdes totalt 50 st "ostar" i Eksjö (2025-2054, 2140-2159). Fordonstypen tillkom då det visat sig att de fyraxliga rälsbussvagnarna i många fall var onödigt stora och tunga. Från början var vagnarna försedda med ett mindre "varmgodsutrymme", som värmdes upp av en kamin. Vissa problem uppstod dock med dessa kaminer, och de togs ur vagnarna ganska omgående.

2051 (tvålkoppen) har införskaffats som ersättning till 2048 som förolyckades vid olycka i Falköpings lokstall i början på 2000-talet.

 

Nummer 2051
Levererad 1957, som UF6
Byggd av AB Eksjöverken
Längd 9000 mm
Tjänstevikt 8 ton
Lastar, resgods 5 ton
Golvyta, resgods 20 m²
Omlittrering 1970 till UFV
Hjullagerreviderad Ja
Bilder:
UF6 2051 bogseras fram i Örebro Foto Filip Kiliansson >>>
UF6 2051 växlas in mellan YBo6 1116 och YBo7 1177 i Örebro Foto Filip Kiliansson >>>
YBo6 1116 och 1177 samt UF6 2051 i Frövi Foto Filip Kiliansson >>>
YBo6 1116 och 1177 samt UF6 2051 i  Gårdsjö Foto Filip Kiliansson >>>
UF6 2051 i Falköping i mars 2013 Foto Filip Kiliansson >>>
UF6 2051 interiör 1 Foto Filip Kiliansson >>>
UF6 2051 interiör 2 Foto Filip Kiliansson >>>