Stora Norrlandsresan med Malmbanan – 31 juli-14 augusti

Malmbanan kommer att få det nya signalsystemet ERTMS om några år. Med anledning av detta passar Svenska Motorvagnsklubben
på att genomföra en resa innan dess. Vi lämnar Alvesta lördagen den 31 juli för att ta oss via ett antal norrländska sidobanor till
Luleå, malmbanan till förhoppningsvis Narvik, och Inlandsbanan söderut innan vi är åter i Alvesta lördagen den 14 augusti. Det går
utmärkt att följa med på bara delar av resan, se nedan! Och naturligtvis hoppas vi att coronarestriktionerna har lättat då, så att resan
kan genomföras.

Observera att alla tider nedan är preliminära, även för anslutande tåg! Vi reserverar oss också för nödvändiga ändringar i programmet. Bland annat är det inte klart med de trafiktillstånd som behövs för att kunna trafikera sådana spår som inte ligger under Trafikverket.

Dag 1 – lörd 31 juli: Alvesta – Gävle
Detta är en ren transportdag för att komma så långt norrut som möjligt. Vi lämnar Alvesta kl 8.31 (tåg från Malmö C ank 8.26, från
Värnamo och från Kalmar C ank 8.18) och gör uppehåll för påstigande i Nässjö C kl 9.38, Mjölby 10.57, Linköping C 11.26, Norrköping C 12.04, Katrineholm C 12.53, Flen 13.12 innan vi kommer till Eskilstuna där vi gör dagens lunchuppehåll. Vi fortsätter kl
15.02, gör uppehåll i Kolbäck 15.29 och Avesta Krylbo 17.02 innan vi når Gävle C kl 18.37, vilket är dagens etappmål.

Dag 2 – sönd 1 augusti: Gävle – Ånge
Vi lämnar Gävle kl 9.00 (tåg från Stockholm C ank 8.46) och kör Ostkustbanan till Sundsvall där vi gör lunchuppehåll. På vår vidare
färd mot Ånge hoppas vi kunna växla på JLJ, Johannisberg – Ljungaverks järnväg, där spåret är under upprustning. Vi hade planerat
att köra där under årsmötesresan 2010, men då var spåret tyvärr inte besiktigat och farbart. På kvällen gemensam kvällsbuffé som
ingår i hotellpaketet.

Dag 3 – månd 2 augusti: Ånge – Umeå
På grund av banarbeten norr om Långsele blir det sovmorgon och sen ankomst på kvällen till Umeå. Ett antal fotoarrangemang, t.ex.
vid Döda fallen, kommer vi att hinna med. Lunch i Långsele.

Dag 4 – tisd 3 augusti: Bussutflykt till Norrbyskär
Medan förare och mekaniker gör service på våra fordon, gör resten av gruppen en utflykt med buss och färja till Norrbyskär, där Mo
och Domsjö på 1890-talet anlade ett sågverk och ett helt samhälle, som skulle vara ett mönstersamhälle för arbetarna. Gemensam
lunch på ön, vilket ingår i resans pris.

Dag 5 – onsd 4 augusti: Umeå – Älvsbyn
I Bastuträsk gör vi en avstickare till Skelleftehamns övre, där vi gör dagens lunchuppehåll. Efter ankomsten till Älvsbyn gemensam
middag, som ingår i hotellpaketet.

Dag 6 – torsd 5 augusti: Älvsbyn – Luleå
Vi börjar dagen genom att köra till Piteå och om möjligt växla till Haraholmen. Inledningsvis kör vi tillbaka till Nyfors driftplats
för att kunna åka alla benen i triangelspåret vid Älvsbyn. Efter Boden växlar vi till Karlsvikshyttan för besök hos Norrbottens Järnvägsmuseum.

Dag 7 – fred 6 augusti: Luleå – Haparanda – Luleå
Persontrafiken till Haparanda planeras att återupptas den 1 april. Haparandabanan är utrustad med ERTMS, varför vi inte kan köra
där med våra egna fordon. I stället åker vi tur och retur med ordinarie tåg.

Dag 8 – lörd 7 augusti: Luleå – Kiruna
Vi lämnar Luleå kl 9.04 (nattåget från Stockholm ank 6.30 för nya resedeltagare). I Boden kör vi via malmryggen, vilket innebär att
vi inte får plattform där. Gemensam lunch, som ingår i resans pris, i Murjek genom hembygdsföreningen där. På vägen vidare gör
vi en avstickare på spåret till koppargruvan i Aitik söder om Gällivare.

Dag 9 – sönd 8 augusti: Kiruna – Narvik – Kiruna
För denna dagen finns det olika alternativ. Allt hänger förstås på att Norge har lättat på sina inresebestämmelser, annars lär vi inte
komma längre än till Vassijaure. Men idealet är att vi får tillstånd att köra med egna fordon med norsk personal som lots. Annars
försöker vi hyra fordon av den ordinarie operatören, antingen från Vassijaure eller hela sträckan. Ett sistahandsalternativ är att åka
med ordinarie tåg. Sen kvällsmåltid, som ingår i hotellpaketet, vid återkomsten till Kiruna.

Dag 10 – månd 9 augusti: Kiruna – Gällivare
Tåget avgår först efter lunch. Under förmiddagen planerar vi ett besök på LKAB. På vägen till Gällivare planerar vi för en avstickare
till Svappavaara och hoppas kunna växla in på terminalområdet i Pitkäjärvi. Dagen avslutas med att vi kör till Koskullskulle. Vi är
åter i Gällivare kl 19.19, nattåget söderut avgår 19.53 för dem som väljer att avsluta resan här.

Dag 11 – tisd 10 augusti: Gällivare – Arvidsjaur
Vi anträder vår färd på Inlandsbanan söderut kl 9.23. Det finns gott om tid för fotouppehåll under vägen. Dagens lunchuppehåll gör
vi i Jokkmokk. Efter ankomsten gemensam middag, som ingår i hotellpaketet.

Dag 12 – onsd 11 augusti: Bussrundtur från Arvidsjaur
Det är åter dags för servicedag för fordonen. Vi andra gör en bussrundtur och besöker bl.a. Adak-biografen, Kristinebergs gruva med
underjordskyrka och Svansele vildmarksutställning. Några arkeolognedslag längs tvärbanan Jörn – Arvidsjaur hinner vi också med.
Gemensam lunch någon gång under dagen.

Dag 13 – torsd 12 augusti: Arvidsjaur – Östersund
Förutom de vanliga fotoarrangemangen hoppas vi kunna växla på triangelspåret i Storuman (om det är färdigställt, bygge pågår!). I
Storuman gör vi också dagens lunchuppehåll. Vi anländer till Östersund kl 18.23.

Dag 14 – fred 13 augusti: Östersund – Borlänge
Även denna dag finns det naturligtvis tid för fotouppehåll. Efter dagens lunchuppehåll i Sveg får vi uppleva ett tågmöte i Fågelsjö
som numera är en fjärrstyrd driftplats. Ankomst Borlänge kl 18.30.

Dag 15 – lörd 14 augusti: Borlänge – Alvesta
Liksom första dagen är även detta en ren transportdag. Vi lämnar Borlänge kl 9.00 och gör uppehåll för avstigande i Avesta Krylbo
10.06, Fagersta C 11.23, Frövi 12.20 och Örebro C 12.44, där vi tar dagens lunchuppehåll. Vidare gör vi uppehåll i Hallsberg 14.04,
Skövde C 15.48, Falköping C 16.23, Jönköping C 17.26 och Nässjö C 18.35 innan vi är framme i Alvesta kl 20.16.

Vi erbjuder förutom deltagande i hela resan även tre olika paket:
1. Norrut och malmbanan: Dag 1 – 10.
2. Malmbanan och söderut: Dag 8 – 15.
3. Enbart malmbanan: Dag 8- 10.

Även andra kombinationer är möjliga, prisuppgift för dessa lämnas på begäran. Anmäl dig till det alternativ som ligger närmast och
ange avvikelser under Övriga upplysningar i bokningsformuläret.

Hotellpaketet inkluderar middag/kvällsmåltid i Ånge, Älvsbyn, Kiruna (andra kvällen) och Arvidsjaur (första kvällen).
Som vanligt kan del i dubbelrum enbart bokas med specificerad medresenär.

PRISER

Hela resan

31 juli – 14 aug

Alvesta – Alvesta

Norrut + malmbanan

31 juli – 9 aug

Alvesta – Gällivare

Malmbanan + söderut

7 – 14 augusti

Luleå – Alvesta

Endast malmbanan

7 – 9 augusti

Luleå – Gällivare

Medlem 18 000 12 250 10 800 4 850
Ej medlem 19 500 13 500 11 900 5 350
Medföljande familjemedlem 12 500 8 500 7 500 3 400
Barn 7-16 år 6 250 4 250 3 750 1 700
Hotellpaket Enkelrum 12 500 7 800 7 000 2 100
Del i dubbelrum 8 000 5 000 4 500 1 300
Extra natt Luleå

6/7 augusti

 

Enkelrum 600 600
Del i dubbelrum 400 400
Extra natt Gällivare 9/10 augusti Enkelrum 800 800
Del i dubbelrum 550 550

Biljetter utdelas på tåget. Kaffe med tillbehör (plattformsfika) ingår i resans pris.

Anmälan till resorna och betalning av bokningsavgiften, 500 kr, sker senast 31 maj.
Ange eventuella avvikelser från grundpaketen i rutan för övriga upplysningar. Slutbetalning ska ske senast den 30 juni.
När du anmäler dig via webbplatsen får du en automatgenererad faktura på hela beloppet utan hänsyn till eventuella avvikelser,
men du behöver alltså bara betala anmälningsavgiften inledningsvis. Någon vecka efter att anmälningstiden har gått ut kommer
du att få ett deltagarbrev med uppgift om resterande belopp, med korrigering för eventuella specialvarianter och tillgodohavanden.
Vid överbokning gäller bokningsdatum som turordning.
SMoK resevillkor återfinns här.

Frågor om resan och hotellalternativ i Alvesta till SMoK resor, telefon 073 – 944 11 77, eller

VÄLKOMNA!

Sidan uppdaterades för 4 veckor sedan
2021-03-15