UF6 2051

Om UF6 2051

Det byggdes totalt 50 st. släpvagnar av denna typ fördelat på två serier. De har tjänstgjort i stort sätt i hela Sverige och har under åren fått öknamn såsom ”tvålkopp”, ”ost” eller ”fimp”.
Vagnstypen tillkom då det visat sig att de fyraxliga släpvagnarna i många fall var onödigt stora och tunga. De förelåg även ett behov av att ersätta äldre tvåaxliga släpvagnar som byggts om i början på 1950-talet för samkörning med YBo-motorvagnar. Den första serien hade från början ett mindre ”varmgodsutrymme”, som värmdes upp med hjälp av en fotogenkamin. Vagntypens dåliga gång i höga hastigheter förorsakade flera tillbud varför kaminerna togs bort efter en tids användning.
Denna vagn placerades först i Bollnäs men omplacerades efter något år till Östersund. 1968 slopades vagnen och övertogs som tjänstevagn av SJ:s banavdelning. 1988 blev vagnen museifordon och återställdes till trafikskick i den klassiska gul-orange färgsättningen. Som tredje museiförening köpte SMoK denna vagn 2001.

Teknisk data

Levererad

1957 som UF6

Byggd av

AB Eksjöverken

Längd

9000 mm

Tjänstevikt

8 ton

Sth

115 km/h

Omlitterering

1970 till UFV

Lastar, resgods

5 ton

Golvyta, resgods

20 m2

Hjullagerreviderad

Ja

Bildgalleri