YSo6 1171

Om YSo6 1171

Historien börjar redan 1964 när YBo6 1022 byggdes om till YSo6 1022 för inspektionsändamål i södra Sverige.
De norrländska bandistrikten insåg att detta skulle vara en alldeles lämplig fordonstyp även för dem.

1967 fick man tillstånd att bygga om två motorvagnar till YSo6 efter samma princip. Valet föll på YBo7 1171 och 1179. Vagnarna tömdes på inredning, mellanväggen monterades bort och ersatter av en vikvägg av galon.
Värmesystemet, tidigare luftburet, ersattes med ett nytt vattenburet, med element i resandeutrymmet. I B-kupen byggdes ett litet pentry, med det mest elementära för inpektionsresornas trivsel, såsom ett litet gasol-kök, vask etc. En mycket nogrann specifikation på utrustningen upprättades där det angavs att det skulle finna t ex 12 vita kaffekoppar med fat, skedar etc.

Inredningen bestod av ett konferensbord med tio stolar i B-kupén samt 6 st fåtöljer och 2 små bord i A-kupén. Fåtöljerna kom från vagnar av litt Ao14 som kläddes om i röd-svart-randig moquette, av Y6 typ. Man byggde en garderob mittemot toaletten med låsbar dörr och klädhängare. Kronan på verket var att golvet i resandeutrymmet försågs med heltäckningsmatta. I B-hytten monterades två gasolflaskor till pentryt, som också försågs med en vattentank. Vagnen var fortfarande gul-orange vilket den förblev till Banverket tog över den 1988. 1994 målades den blå och vit. Vagnen har byggts om i omgångar. Bl a har man byggt om inredningen och bytt värmesystem eftersom man hade problem med luft i kylvattnet till motorn. Senare försågs vagnen med en Scania DS9-motor med tillhörande utanpåliggande avgassystem.

Vagnen fick till att börja med littera YSo6 1171 men i samband med omlittereringarna 1970 byttes detta till YS 1171. I samband med överföringar till tjänstevagn 1972 omlittererades den igen till Qgm 0038 för att slutligen ca 1994 bli PMV 0038.

Vagnen tillhörde fram till ca 1986 chefen för marknadsregionen i Sundsvall, därefter Banavdelningen till slut överfördes den till Banverket fr o m 88-07-01. 1994 målades vagnen blå och vit, varpå den i folkmun kom att kallas konsumvagnen.

Teknisk data

Levererad

1958, som YBo7 1171

Byggd av

ASJ Linköping

Axelföljd

B´ 2´

Antal sittplatser

Se beskrivning

Motor

(Scania-Vabis D815 (145 kW, 200 hk))

Växellåda

Wilson R11B (5-vxl)

Längd

17550 mm

Bredd

3100 mm

Boggieavstånd

10700 mm

Hjulbas i boggie

2000 mm

Hjuldiameter

676 mm

Tjänstevikt

19 ton

Sth

115 km/h

Omlitterering

1967: YSo6 1171 1970: YS 1171 1972: Qgm 0038 1994: PMV 0038

ATC

Nej

Boggiereviderad

Ja, 1999, av CV Örebro

Bildgalleri